دادستان آلمان یک اوکراینی را به انفجار‌های خطوط لوله نورداستریم متهم کرد-راهبرد معاصر

دادستان آلمان یک اوکراینی را به انفجار‌های خطوط لوله نورداستریم متهم کرد

رسانه‌های آلمانی گزارش دادند دادستان فدرال این کشور با صدور حکمی، یک مرد اوکراینی را به اتهام دست داشتن در انفجار خطوط لوله انتقال گاز نورداستریم مورد پیگرد قرار داده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 14
کد خبر: ۲۵۴۴۷۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ دادستان‌های آلمان امروز (چهارشنبه) اولین حکم بازداشت را در تحقیقات خود در مورد انفجار‌های خطوط لوله گاز نورد استریم صادر کرده‌اند. مقامات آلمانی از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند.

رسانه‌های آلمانی نوشتند که دادستان فدرال در ماه ژوئن (خرداد) حکم بازداشت یک مرد اوکراینی به نام «ولودیمیر زی» را دریافت کردند که گمان می‌رود تا این اواخر در لهستان اقامت داشته است.

دفتر دادستانی فدرال گفت که در مورد گزارش‌های رسانه‌ای یا حکم بازداشت اظهار نظر نمی‌کند.

پیشتر مقامات سوئدی و دانمارکی تحقیقات خود را در ماه فوریه (اسفند) پایان دادند ولی دادستان آلمان همچنان تحقیقاتش را ادامه می‌دهد. پیشتر رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که یک گروه طرفدار اوکراین در این خرابکاری دست داشته است.

روسیه، آمریکا را به برنامه‌ریزی برای این انفجار‌ها متهم کرده است ولی واشنگتن این اتهامات را رد می‌کند. این خطوط لوله گاز مدت‌ها هدف انتقاد ایالات متحده و برخی از متحدانش بود و هشدار دادند که با افزایش وابستگی به گاز روسیه، امنیت انرژی اروپا به خطر می‌افتد.

 اواخر سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱) سوئدی‌ها اولین بار خبر انفجار خطوط لوله نورداستریم را منتشر کردند. پس از این حادثه، دفتر دادستانی کل روسیه پرونده جنایی را به اتهام تروریسم بین المللی آغاز کرد.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی با انتشار مقاله‌ای به نقل از منابع ناشناس در داخل واشنگتن افشا کرد که مواد منفجره در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) توسط غواصان نیروی دریایی ایالات متحده و نروژ زیر خطوط لوله نورداستریم کار گذاشته شده بود.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که خرابکاری در این خطوط لوله گاز ممکن است توسط یک گروه طرفدار اوکراین بدون اطلاع مقام‌های آمریکایی انجام شده باشد. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار